Projektový záměr
Název projektu: Moderní výuka
Hodnota projektu: 1 196 144 Kč
Doba trvání projektu: 30 měsíců (od 3.1.2011 do 2.7.2013)
Zdroje financování projektu: program EU peníze školám
Naše škola je umístěna na malém městě a svojí velikostí je průměrná. Navštěvuje ji celkem 209 žáků, kteří jsou převážně z blízkého okolí školy, téměř 40% však musí dojíždět z okolních vesnic (Olbramice, Drahanovice, Loučany a další).
Jsme úplná škola s 9 postupnými ročníky a svou činnost provozujeme na 2 budovách – v ulici Zákostelí (1.stupeň) a ulici Komenského (2.stupeň). Náš učitelský sbor je zkušený a motivovaný neustále se dále vzdělávat, uvítali bychom přesto více prostředků pro intenzivnější další vzdělávání pedagogů. Silná stránka našich učitelů je v jejich praktických zkušenostech a proškolení na práci s moderní technikou ve výuce (interaktivní tabule). Naopak prostor pro zlepšení a další práci vidíme v zatraktivnění výuky pro žáky skrze nové výukové materiály, protože naše učební pomůcky jsou vesměs starší. S tím souvisí i potřeba dovybavení školy IC technikou. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce je tak jednou z našich hlavních priorit.
Na naší škole se dále dlouhodobě věnujeme problematice environmentálního vzdělávání a sportovní výchově. Těmto oblastem věnujeme zvýšenou péči jak ve výuce (projekt Recyklohraní, Den Země, třídění odpadu, sběr kaštanů..) tak při pořádání mimovýukových činností (např. sportovní kroužek, kroužek AJ, výtvarný obor ZUŠ, hudební obor ZUŠ, cvičení ČJ, cvičení M). Žáci mají k dispozici také nabídku volitelných předmětů (sportovní hry, informatika, domácí nauky, NJ). Pro zpestření organizujeme pro žáky projekty a projektové dny (Evropský den jazyků, 20 let svobody, Rozkvetlá škola, Zdravé zuby, Branný den) a besedy (policie ČR, Tajemství včel, Tonda obal na cestách aj.), které se u nich setkávají s velkým úspěchem.
Podle našich poznatků z minulých let je patrný ubývající zájem žáků o literaturu a čtení. Dále pak pozorujeme klesající úroveň zájmu i znalostí v oblasti přírodních věd. Naopak rádi vidíme, že naši žáci se zajímají hodně o informační a komunikační technologie a dobrých výsledků naší žáci dosahují zejména v matematice, výtvarné výchově a tělesné výchově, kde se dobře umisťují v různých soutěžích či olympiádách. Žáci naší školy nejčastěji pokračují na gymnázia a učební obory s maturitou.
Vzhledem k výše uvedenému a také vzhledem k obsahu našeho ŠVP se domníváme, že nejvíce užitečné a prospěšné bude věnovat naši energii a prostředky v rámci projektu „Moderní výuka“ do oblastí čtenářské gramotnosti, informatiky, přírodních věd a matematiky. Tyto oblasti jsou v ŠVP rozpracovány na stranách 28 - 209.
Cílem projektu je tedy rozvoj čtenářské gramotnosti, znalosti anglického jazyka, matematiky a přírodních věd. Tyto cíle budou naplněny vytvářením inovovaných materiálů pro výuku. Vzdělávání pedagogů v daných oblastech v rámci dosavadní průběžné účasti na kurzech DVPP pak bude sloužit jako doplněk, který umožní ještě zvýšit efektivitu celého projektu.
Projekt bude mít přímý vliv celkem na 209 žáků. Z toho 118 jich bude z prvního stupně a 91 z druhého stupně. Žáci budou podpořeni téměř rovnoměrně v jednotlivých ročnících, protože se domníváme, že v souladu s naším ŠVP to bude takto nejefektivnější. Ze strany podpořených žáků očekáváme kladné reakce.
Aktivně se na projektu bude dále podílet 13 učitelů. Jedná se zcela v souladu s cíli projektu o učitele těchto předmětů: český jazyk, matematika, angličtina, přírodověda, vlastivěda, zeměpis, fyzika, dějepis. Přínos pro učitele vidíme zejména v následujících bodech:
- učitelé budou oceněni za nadstandardní práci navíc – sami ji často vykonávají již teď zcela bez nároku na ohodnocení nebo za minimální odměnu
- učitelé budou mít motivaci zkvalitnit svoji výuku a motivovat k tomuto zkvalitnění i ostatní
- učitelé získají v projektu znalosti a dovednosti, které budou využívat i po skončení projektu
Výsledkem projektu bude vytvoření dobrého zázemí pro zkvalitnění výuky a vytvoření podmínek pro dosažení většího studijního pokroku ze strany žáků. Bude vytvořena řada vzdělávacích materiálů, které budou dostupné všem učitelům ve škole. Ti je tak budou moci použít nejen přímo pro výuku, ale zejména jako inspiraci pro tvorbu vlastních materiálů v budoucnu. Při vzniku materiálů chceme klást důraz na jejich kvalitu a na to, aby byly využitelné opakovaně a také využitelné ostatními učiteli. Nechceme si dávat nereálné cíle ve smyslu „zlepšení výsledků žáků o 20%“. Tyto cíle o ničem nevypovídají. Naším cílem je zlepšení podmínek pro práci učitelů, motivace učitelů k používání moderních forem výuky a zejména pak správné implementace požadovaných výstupů projektu v praxi. Změnu bychom tak rádi rozpoznali formou rozhovorů se zapojenými učiteli i žáky a možná i rodiči. Vhodným nástrojem se nám jeví také nějaká forma dotazníkového šetření týkající se kvality výuky. Samozřejmě se nevzdáváme ani myšlenky na měření znalostí žáků v daných oblastech. Budeme jej realizovat, shledáme-li takovéto testování užitečné pro vyhodnocení míry dosažení cílů projektu. Vhodné by mohlo být například srovnání na začátku projektu.
Domníváme se, že projekt je v souladu se školním vzdělávacím plánem a zaměřuje se na oblasti, ve kterých se jako škola chceme zlepšovat v následujících školních letech.
Věříme, že projekt naší škole pomůže v následujících dvou letech realizovat aktivity, na které bychom za běžných okolností neměli prostředky a že tyto aktivity budou prospěšné a užitečné zejména pro naše žáky.
V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat.